Alberius i brunt.


Min fina serie Sarek från Rörstrand av Olle Alberius har en given plats i min stringhylla. Den här duon köpte jag i somras på Bakluckeloppisen vid Täby Galopp (en regnmulen dag). Vi var nästan på väg att åka därifrån, då en ny försäljare kom och slog upp sitt bord.







Han plockade upp på bordet, för mej intressanta grejer. Det mesta var keramik och porslin. Det blev folksamling och fölk började plocka bland grejerna. När han ställde upp vasen och fatet av Alberius så greppade jag dem direkt. Jag fick ge 150 kr för båda. På samlarmässan i Askersund gick bara vasen på omkring 300.
För mej var det en bra affär. Jag gillar hans cirklar och ringar.


Han föddes i Jönköping 1926, död 1993.
Var verksam vid Syco-keramik i Strömstad 1957-1965.
Vid Rörstrand 1963–71 arbetade Alberius med konstgods och servisporslin.
Där blev han mest känd för sin serie Forma i porslin.
Han arbetade även med unikt stengods, som med stora vaser och keramiska utsmyckningar.
Efter Upsala-Ekeby’ s köp av Rörstrand, designade han föremål för Ekeby, till exempel vaser och skålar i serien Fyris.
Från 1971 arbetade han vid Orrefors glasbruk.
Han kallades glasets tusenkonstnär och arbetade i alla glasbrukets tekniker.

Den lilla vovven framför är Skotten av Stig Lindberg

Kommentarer
Postat av: Musse

Nice.. Undrar vad "hon i Överum" skulle ha tyckt om Olles fat.

2009-10-10 @ 23:15:22
Postat av: Yvonne

Trevilga fynd och trevlig blogg!

Länkar till den från min :-)

2009-10-13 @ 13:23:17
URL: http://50-talskeramik.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0