Fynd från igår..


Det här Ekebyfatet kunde jag ju bara inte gå förbi.. Den harmonierar så fint i mitt kök och med de andra Ekebygrejorna..


Det här är assietter ur serien Hellas från Gefle.
Formgivaren är Helmer Ringström. Han jobbade som verkmästare och mönsterritare mellan åren 1944-80, alltså nästan 40 år på Gefle. Han skapade minst 50 dekorer under den tiden..  I nuläget är han 93 år. ( född 1916 )
Jag tycker de fyrkantiga modellerna är så snygga.



Den lilla kannan från Melitta som rymmer ½ liter var så söt och jag är ju förtjust  i ramar av alla storlekar, så den lilla ramen fick förlja med mej hem också.



Två stycken speglar som faktiskt är av trä var så läckra och satt som en smäck i min hall. På var sin sida om dörren till garderoben.. ;) Det var en tillhörande hängare, men den vet jag just nu inte var jag ska sätta upp.

Några hyllor fyndade jag också. En CD-hylla som var gul, men den ska jag måla vit och hänga på horisontellen över soffan.
Ska fylla den med små rariteter och ovanpå ska tavlor och ramar samsas..

En kryddhylla som jag ska måla vit och göra om till tefatshylla.



Det sista köpet innan hemfärden blev en liten keramikskotte. Design Stig Lindberg. Det är den minsta modellen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Första inlägget...

Coola saker. Vad är det för tallrikar?

2009-09-06 @ 21:14:43
Postat av: Musse

Mitt namn kom inte med...

2009-09-06 @ 21:16:03
Postat av: musseblomman

Musse: Oj.. he he glömde skriva det.. Ska åtgärdas. :)

2009-09-06 @ 22:14:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0