Smide från Torsås..


Nu har jag lite smått snöat in på Smidesprylar med glasbitar.
Den här värmeljushållaren till tekanna eller liknande från 60-70-talet tycker jag är ganska så häftig.



Det är inte Ystad Metall. Den är lite grövre i konstruktionen, inte lika smäcker!
Glasbitarna är också mycket tjockare och klumpigare i formen.



Jag har sett ljuslyktor i denna modell också.. Jaktinstinkten i mej gör nog att jag snart har en sån också i min ägo.. ;)
Jag tycker den är så mysig.



Den är tillverkad i Torsås på Mekaniska Fjädrar. Det ligger i södra Kalmar Län på gränsen mot Blekinge.
Produkter gjordes även under benämning Torsmide..
Jag har letat och googlat men inte kunnat hitta information om företaget under den tiden de producerade dessa prydnads- och husgerådsaker.. Men nån annan kanske vet.

Kommentarer
Postat av: Svenskt Retro

Aha.. den var tuff. Påminner lite om en pryl jag såg i V-vik i dag men jag hittade ingen märkning.

2010-04-09 @ 19:19:38
URL: http://svensktretro.blogspot.com/
Postat av: Kalle

Den är tillverkad i Torsås av Mekaniska Fjädrar, sannolikt 60- eller 70-tal. Företaget såldes på 70-talet av grundaren Stig Lundquist och produktionen upphörde då sannolikt. I dag går företaget under namnet Spring Systems och huvudinriktningen nu som då är detaljer till fordonsindustrin, bland annat spiralfjädrar.

2012-12-11 @ 14:22:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0